Followers

Click PLAY BUTTON To Enjoy THR Gegar
Get Adobe Flash player

Wednesday, 16 May 2012


Peningkatan Ekonomi
1)      Masyarakat dalam tamadun awal menjalankan aktiviti seperti bercucuk tanam, menternak binatang, dan menghasilkan barang perdagangan untuk kepentingan sendiri sahaja
2)      Apabila tamadun semakin berkembang diikuti dengan kemunculan Bandar, kegiatan sara diri telah bertukar kepada penghasilan untuk jualan.Hasil yang berlebihan dijual ke pasar atau ditukar dengan barang perusahaan tempatan seperti tembikar perhiasaan dan lain-lain
Tamadun Yunani
1)      Hampir semua Negara kota member tumpuan kepada aktiviti perdagangan kecuali Sparta
2)      Ini disebabkan muka bumi yunani yang bergunung-ganang.
3)      Pada mulanya perdagangan hanya berlaku di pesisir pantai sahaja seperti Mesir, Syria, dan Phoenecia
4)      Athens dan Corinth menghadapi masalah kekurangan makanan ,akibat kurangnya tanah untuk pertanian dan terpaksa mendapatkan makanan dari kawasan di selatannya dan Laut Hitam
5)      Cukai telah dikenakan ke atas kegiatan perdagangan dan menyebabkan kenaikan harga barang.Kesannya, ramai rakyat Yunani berpindah ke tempat lain.
Tamadun India
1)      Aktiviti perdagangan berkembang sejak abad ke 3 S.M. lagi
2)      Aktiviti perdagangan melibatkan perdagangan dalaman luaran
3)      Anga, Kalinga dan Karusa merupakan pusat perdagangan penting yang menghasilkan senjata, gading gajah, mutiara, emas, dan berlian
4)      Mengadakan hubungan perdagangan dengan Negara luar seperti Kerajaan Maurya dengan M acedonia, Sri Lanka, rantau Asia Tengah dan Tenggara
5)      Antara pelabuhan pentingnya ialah Tamralipti, Ghantashala dan Kadura di timur, serta Broach, Chaul, Kalyan dan Cambay di barat
6)      Wujud persatuan perdagangan dan perusahaan yang dikenali sebagai sresthin di setiap Bandar seperti persatuan untuk tukang kayu,tukang logam, tukang kulit dan sebagainya untuk mengawal harga, kualiti barangan dan gaji pekerja.
7)      Undang-undang digubal dan diawasi oleh raja, untuk mengawak persatuan.
8)      Mata wang digunakan dalam aktiviti jual beli.
-Penggunaan mata wang membuktikan tamadun India seperti Dinasti Maurya dan Gupta telah melaksanakan satu dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
-Aktiviti perdagangan tersebut disokong oleh perkembangan sector perusahaan seperti pengeluaran tekstil, kain kapas, dan sutera

9)      Perdagangan maritime antara India dengan Alam Melayu telah berkembang sejak tahun 100 M.
-Pedagang India memperoleh hasil seperti rempah, gading gajah dan besi dari alam melayu sementara tekstil, tembikar, minyak wangi, dan barangan kaca dari China.
-Turut berkembang ialah perdagangan Maritim dengan Rom dan Sri Lanka

Tamadun China
1)      Sejak zaman Dinasti Shang lagi telah berlaku perkembangan ekonomi seperti pertanian, perdagangan dalam negeri, dan maritime perusahaan, dan pembentukan persatuan perniagaan
2)      Pertanian
-Tenggala telah diperkenalkan untuk membuat batas tanaman.
-Untuk membolehkan kuda menarik tenggala kayu,kereta kuda dan kereta sorong digunakan.

3)      Perusahaan logam dan tembikar
-Berkembang sejak Dinasti Han.
-Hasil logam dan tembikar didagangkan di Alam melayu, India,Timur Tengah, dan Barat
-Mula-mula hasil barangan dibawa untuk dijual melaliu jalan darat kemudian beralih kepada jalan laut sejak zaman Dinasti Tang
-Buktinya di tapak dua pelabuhan kerajaan awal terdapat tembikar China

4)      Perkembangan dalam sistem perhubungan seperti pembinaan jalan raya dan jambatan telah mewujudkan perdagangan yang pesat sehingga munculnya persatuan perdagangan yang membawa kepada kelahiran golongan kelas pertengahan










Peningkatan Sosial
-          Peningkatan sosial telah berlaku terutama dalam bidang pendidikan, falsafah dan kesenian.
-          Pendidikan adalah asas kepada segalanya kerana peningkatan tahap intelek akan membantu peningkatan aspek-aspek lain.

Tamadun Yunani
1)      Tujuan pendidikan dalam tamadun Yunani adalah untuk melahirkan manusia yang seimbang pencapaian dari sudut rohani dan jasmani
2)      Sekolah-sekolah falsafah telah berkembang di negara-negara kota seperti  Yunani seperti Thebes, Athens, Elea dan Miletus
3)      Sekolah ini telah melahirkan ramai

-Sejarawan
-Thucydides dan Herodotus
-Pemikir sains dan teknologi
-Thales
-Anaximander
-Heraclitus
-Anaxagoras

4)      Athens
-Masyarakat Athens berpendapat bahawa manusia yang cemerlang ialah manusia yang dapat memenuhi tuntutan mental dan fizikal.
-Hanya manusia yang cemerlang yang dianggap dapat memberikan sumbangan kepada kesejahteraan kehidupan manusia.
-Oleh itu, pendidikan yang dititikberatkan di Athens ialah sukan, muzik, berpidato, membaca, menulis, mengira, menghafal, dan kesusasteraan
-Athens dikenali sebagai pusat cendekiawan Yunani semasa Pemerintahan Pericles.

5)      Sparta
-Matlamat pendidikan adalah untuk melahirkan warganegara tentera yang sempurna , gagah, dan setia kepada Negara kotanya.
-Mementingkan latihan fizikal dan kemahiran menggunakan senjata.





Tamadun Rom
1)      Pendidikan menekankan aplikasi ilmu yang praktikal dan semangat setia kepada Rom.
2)      Ini telah menyebabkan Rom terkenal dengan penyediaan infrastruktur dan kemudahan awam yang berupaya member kesejahteraan hidup kepada masyarakat
3)      Pada peringkat awal perkembangan pendidikan, tamadun Rom  banyak menyerap dan mengambil unsure-unsur Tamadun Yunani.
4)      Ilmu pengetahuan berkembang pesat di bandar-bandar di seluruh empayar Rom dan lahir pusat-pusat pendidikan.
5)      Peranan pusat pendidikan adalah.
-melahirkan jurutera yanag dapat membina system pengairan, bangunan, dan jalan raya
-melahirkan ahli falsafah
-melahirkan sejarawan yang telah menulis tentang sejarah kegemilangan Rom.
Tamadun India
1)      Peningkatan pendidikan bermula pada Zaman Vedik iaitu
-mementingkan keagamaan dan agama Hindu menjadi terasnya .
-pendidikan pada masa ini didominasi oleh kaum lelaki n manakala kaum wanita tidak mempunyai untuk menerima pendidikan
-pendidikan memberi perhatian kepada pembelajaran kitab-kitab Veda dalam bahasa Sanskrit
-untuk mendalami kitad Veda, kaedah penghafalan digunakan.

2)      Pendidikan yang berteraskan agama Hindu adalah untuk mempersiapkan manusia menghadapi hari-hari selepas mati.Segala hokum agama dipelajari supaya mereka dapat hidup sempurna  dengan nilai-nilai murni yang diperoleh daripada ajaran agama.
3)      Bermula selepas tahun 100 S.M. pendidikan diberi di istana dan di rumah
4)      Lahir Universiti agama Budhha iaitu Naladha pada abad ke-4 Masihi
5)      Untuk mencapai taraf sebagai Brahmin yang berpendidikn seseorang mestilah:
-menghafal pelbagai buku agama khususnya Veda yang mengandungi peraturan ritual, mantera, dan lagu-lagu agama.
-mempelajari karya saintifik dan falsafah.

6)      Pendidikan juga adalah untuk meningkatkan ilmu sains untuk mengatasi buta huruf serta untuk mendapatkan jawatan dalam pemerintahan.
Tamadun China
1)      Masyarakat dalam tamadun China sangat menghargai kesusasteraan, pendidikan, dan perniagaan dengan matlamat utama pendidikannya adalah untuk lulus peperiksaan awam kerajaan.
2)      Pendidikan di China terbahagi kepada 3 peringkat iaitu:

-Pendidikan rendah
 Pendidikan tertumpu pada kegiatan mengenal dan menghafal  tulisan ideogram dan sembilan buku suci tanpa memahami maknanya.

-Pendidikan menengah
Tumpuan diberi terhadap karangan dan sastera

-Pendidikan tinggi
Peringkat ini tumpuan diberikan pula pada aktiviti menterjemah buku suci.

3)      Pendidikan di China adalah menjurus kepada kepentingan untuk pentadbiran
4)      Peperiksaan Awam China yang merupakan peperiksaan tertua di dunia mengandungi 3 tahap iaitu:

Tahap
Dikenali sebagai
Taraf
Tempat
Peluang
Tahap pertama
Hsiu Tai
Setaraf dengan ijazah pertama
Dijalankan di daerah
Ijazah pertama –berpeluang menjadi pegawai kerajaan.
Ijazah ketiga-berpeluang menjadi pendidik
Tahap kedua
Chun-Jen
Setaraf dengan sarjana
Dijalankan di ibu kota dan daerah

Tahap ketiga
Chin Shih
Setaraf dengan Doktor Falsafah
Dijalankan di depan maharaja






No comments:

Post a Comment